Světlo uprostřed tmy

16. listopadu 2025

Prorok Izajáš i evangelista Matouš nám připomínají, že světlo nepřichází až na konci cesty, ale do tmy, ve které právě jsme. Co to znamená pro nás dnes? Jak může světlo proměnit náš život? O tom je následující zamyšlení. „Tma je skutečná – ale Bůh ještě neskončil.“

Světlo uprostřed tmy
16. listopadu 2025 - Světlo uprostřed tmy

Biblický text z Izajáše 9

Když se zdá, že se vše hroutí

Bratři a sestry, znáte ten pocit, kdy se zdá, že se kolem nás všechno zatemňuje? Žijeme v napětí, nejistotách, pod tlakem, který se stále vrací… A najednou zjistíme, že nemáme sílu poslouchat laciné řeči o naději. Taková byla i doba proroka Izajáše.

Lidé tehdy nežili v „metaforické“ tmě. Byla to tma skutečná: hrozba války, násilného přesídlení, rozbitých rodin, ztráty domova. A právě do této reality – ne mimo ni, ale přímo doprostřed – zaznívá slovo o světle.
„Tma je skutečná – ale Bůh ještě neskončil.“
To není prázdná optimistická fráze. Je to Boží slovo do reality. A to potřebujeme slyšet i dnes.

Tma se neobchází – volá po světle

Izajáš nic nezlehčuje. Nepovídá: „Nebojte se, bude dobře.“ Nejprve pojmenuje bolest. Uzná, že strach je reálný, že úzkost má důvod, že historie zanechala stopy. A právě proto může zaznít naděje.
Bůh nikdy nepodceňuje to, co člověk prožívá. Nepřekrývá rány plachtou jako starý nábytek. Neříká: „Zapomeň.“ Když dává naději, netapetuje život narůžovo. Světlo v Bibli neznamená ignorování tmy.
Je to Boží reakce: „Vidím, co tě bolí – a jdu s tím něco udělat.“

Proč Galilea?

Když Izajáš zmiňuje Galileu, nemluví o dovolenkové destinaci. Bylo to místo, které rozdupali Asyřané. Území, které ztratilo identitu, naději i budoucnost. Kraj, který byl na mapě jen proto, že se tam stále něco kazilo.
A právě tam má zasvítit světlo.
To je důležité i pro nás. Bůh nezačíná tam, kde máme vše uklizené. Začíná tam, kde se nám rozpadl směr. Tam, kde se stydíme podívat sami na sebe. Možná v našem nenapraveném vztahu, v odpuštění, které odkládáme, v úkolu, který jsme vzdali. Tam, kde si říkáme: „Tohle už nezvládnu.“ A právě tam Bůh říká: „Sem chci přinést světlo.“

Naděje v osobě, ne v systému

Izajáš nepředstavuje velkolepý plán obnovy. Ukazuje na člověka – krále pokoje. Dává mu jména, která jsou spíš charakterem než titulem: rádce, bojovník, otec, kníže pokoje.
Svět se nemění skrze velké programy. Svět se mění skrze lidi. Kolikrát jeden člověk dokázal obrátit náš život k lepšímu? Rodič, učitel, přítel, partner… Proto je Boží cesta cestou služby bližnímu. Proto je církev společenstvím zlomených, které víra v Krista a láska bližního pozvedá.

Matouš ukazuje na Ježíše

Evangelista cituje Izajáše: „To světlo, o kterém prorok mluvil, je tady.“ A všimněte si, kde Ježíš začíná svou službu – opět v Galilei. Ne v centru moci, ale na okraji.
Jeho výzva? „Změňte směr. Dovolte Bohu, aby vás nasměroval k životu.“
Pokání není strašidelný pojem. Je to návrat k světlu, když člověk pochopí, že tma mu nepomůže, že samota nikam nevede, že pýcha končí pádem. Pokání je reakce na Boží varování: „Pozor, řítíš se do tmy.“

Co to znamená dnes?

Izajáš mluví o zlomených poutech, o spálených botách vojáků, o radosti ze žní. To jsou obrazy života, který se obnovuje.
Kdyby to říkal dnes, znělo by to takto:
– Bůh láme pouta strachu,
– odbremeňuje člověka od tlaku,
– bere z našich rukou věci, které nás tlačí k zemi,
– a dává nám prostor znovu dýchat.
Ježíš nás do toho zve. Ne výkonem, ne dokonalostí. Zve nás důvěrou: „Pojď, zkus jít ke světlu jeho lásky.“

Světlo přichází na začátku

Světlo v Bibli nepřichází až na konci cesty. Přichází na začátku – do tmy. Ne aby vše vyřešilo za nás, ale aby nás učilo žít jinak. Přináší moudrost tam, kde máme chaos. Odvahu tam, kde se bojíme rozhodnout. Soucit tam, kde jsme prázdní.
A pokoj, který drží člověka pohromadě. Tím světlem je víra v Ježíše Krista.

Naděje není představa – je to cesta s Někým

Izajáš i Matouš říkají jasně: naděje není iluze. Je možná, protože Bůh přichází do tohoto světa. Jako světlo, které jde s námi.
A proto můžeme věřit: tma není poslední. Lidská rozloučení nejsou poslední. Vrčení nespokojených není nejhlasitější zvuk.
Když Ježíš kráčí s námi, stačí malý kousek jeho milosti a světla – a člověk znovu vidí krok před sebou a cítí naději.
Pojďme kráčet s vírou v jeho jméno.
Amen.